Forum www.portalfantasyrpg.fora.pl Strona Główna www.portalfantasyrpg.fora.pl
Forum gier RPG Portalu Fantasy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Formowe RPG? Z czym to się je?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.portalfantasyrpg.fora.pl Strona Główna -> Forumowe sesje RPG- z czym to się je? / Jak grać?
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Triinu
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Lut 2011
Posty: 6244
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 21:40, 21 Lut 2011    Temat postu: Formowe RPG? Z czym to się je?

Nie wiem ilu z was miało do czynienia z sesjami RPG tego typu, ani czy wśród was są tacy, którzy mieli w ogóle styczność z Role Paying Games w wersji live Jezyk

Postaram się przybliżyć wam zagadnienie tegoż zjawiska na tyle na ile będę umiała. Niezbędną rzeczą, jakiej potrzebuje każdy z uczestników tego typu rozgrywki to….wyobraźnia!!! Bez niej nie ma udanej sesji RPG. Ktoś zapyta: a co z Mistrzem Gry? Owszem jest to jeden z niezbędnych czynników, by sesja w ogóle zaistniała. Jednak Jego rola ogranicza się do czuwania nad prawidłowym przebiegiem gry: stawianiu przed graczami nowych wyzwań (nie może się przecież obyć bez kłopotów), oraz by dana historia/ pojedynczy scenariusz dobiegł końca.

W przypadku „prawdziwych „ sesji RPG MG korzystają zazwyczaj z gotowych systemów gier zawartych w dostępnych podręcznikach (Word of Warcraft, Dungeons and Dragons), które zawierają podstawowe informacje na temat historii świata, rządzącym nim zasad (czy istnieje magia, a być może jest to post apokaliptyczny świat zniszczony przez postęp nauki), zamieszkujących go ras, dostępnych profesji istniejących religii etc. Wszystko to są jedynie wskazówki pozwalające MG do odniesienia się do pewnych realiów świata, którym toczyć się będzie historia, której bohaterami będą postacie stworzone przez graczy. Systemy konkretnych gier mają pewne wytyczne jak dana postać powinna być skonstruowana, jakie posiadać umiejętności, ile punktów magii/ życia posiadać. Są one przydatne do tzw mechaniki gry- sytuacji w których MG stawia graczy przed wyzwaniem (walka, pokonanie jakiejś przeszkody, wykonanie zadania) , a punkty umiejętności postaci (+tradycyjne rzuty kostką) decydują o powadzeniu misji bądź nie.

Wszystko związane z mechaniką powinno być w pewnym stopniu znane osobom grającym w komputerowe RPGi. Tam też tworzymy postać, wybieramy jej profesje, przypisujemy umiejętności, rozwijamy punkty doświadczenia….Z tą jednak różnicą, że w przypadku gier video podane mamy wszystko na talerzu- od otaczającego nas świata, p wygląd naszej postaci, jej charakter. W przypadku tradycyjnych, bądź formowych gier RPG, które polegają tylko na naszej wyobraźni wszystko zależy od nas- tego jak co dokładnie sobie wymyślimy.

Mistrz Gry podaje jedynie pewne wytyczne, na podstawie konstruuje swoją opowieść. Każdy gracz może wyobrazić sobie wszystko zupełnie inaczej, nadać swojej postać indywidualne cechy…W przypadku formowych gier tego typu Mistrzowie Gier zazwyczaj (choć nie zawsze) opierają się na z góry ustalonym przez twórców wydanego systemu kodeksu. Zazwyczaj wymyślają wszystko sami dając swoim graczom duże pole do popisu. Owszem kreują pewną wizję świata, której gracze muszą się trzymać (historia, mitologie, zasady działania magii), określają mechanikę gry czy sposób tworzenia postaci. Tworzą główną linię fabularną i pilnują by w pewien sposób się jej trzymać- jednak pozostawia się graczom znacznie dużą dowolność (np. tworzenie przez gracza pobocznej linii fabularnej związanej z jego postacią, która w jakiś sposób łączy się z fabuła gry, nie rzadko wpływając/ zmieniając pierwotne założenia fabularne MG.

Słowem to taka powieść pisana przez wielu autorów, posiadająca jednego redaktora, którym jest MG, który czuwa nad tym by gra zachowała spójność i ciągłość wydarzeń. Pozostawia jednak graczom spore pole popisuje- nie chcielibyście przecież by gra polegała na tym iż MG stawia was przed konkretną sytuacja i pyta jak z niej wybrniecie, a gdy odpowiecie mówi za was co się dalej dzieje- aż do następnego pytania, tak by schemat powielał się w nieskończoność…Było by to przecież strasznie nudne i przewidywalne- prawda? Dlatego na ogół stara się dać główną oś, wokół której pod okiem MG gracze współtworzą historię.

Poniżej macie przykłady ze dwóch scenariuszy „starego forum” sądzę, że najlepiej będą one obrazowały to co w nieco chaotyczny sposób starałam się wam przedstawić jak taka rozgrywka mniej więcej wygląda.

http://www.mojefantasy.fora.pl/gry-forumowe,5/dwa-swiaty,335.html

http://www.mojefantasy.fora.pl/gry-forumowe,5/przymierze,287.html

Mam nadzieję, że sprawę rozjaśni lektura przewodnika po pierwszej sesji RPG „Kroniki Leunion”, gdzie będziecie mieli opisany sposób tworzenia postaci, oraz krótki przewodnik po „mechanice gry”.

No i jeszcze taka szczyptaprzykładów z innych stron:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Triinu dnia Wto 15:14, 22 Lut 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.portalfantasyrpg.fora.pl Strona Główna -> Forumowe sesje RPG- z czym to się je? / Jak grać? Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin